MythBusters-ЧЕСТО СРЕЩАНИ ТВЪРДЕНИЯ, СВЪРЗАНИ СВЪРЗАНИ С ХРАНИТЕ И ЯДЕНЕТО.

1. Суровата храна придава по-голямо чувство при храненето отколкото обработваните храни.

Донякъде е така, но само донякъде. Пресните хрупкави салати, както и пресните плодове, са страхотен пример, но това не означава непременно, че всичко замразено, сушено или сготвено не е добро за ядене. А освен това голяма част от суровите храни може да съдържат нежелани бактерии, докато обработването им може да доведе до премахването им. Най-добрите примери – консервираните моркови имат по-добре абсорбиран бета каротин отколкото пресните, а що се отнася до замразения грах – той може да Ви достави повече Витамин С, отколкото този, който е бил съхраняван няколко дни в собствената си обвивка. Доматите и морковите освобождават анти-оксидантния каротин само при готвене, което означава че суровите зеленчуци не винаги са добра идея. А знаете ли, че суровите картофи са несмилаеми?

Някои бобове, като червения дребен боб, съдържат токсични субстанции и затова винаги трябва да бъдат варени преди консумация. А маслените бобове съдържат известно количество цианид, който както знаем е отровен и правилното приготвяне на тези бобове е задължително.

2. Прекаляването със захарта води до диабет

Това въобще не е така – само тези, които страдат от диабет трябва да намалят захарта. Причината за диабета е липсата на инсулин, а не приема на захар. Прекалената й употреба обаче може да доведе до други здравословни проблеми, но да я обвиняваме за диабета е просто нечестно.

3. Пропуснете едно ядене и загубете тегло

Единственото, което ще се случи ако пропуснете яденето си, ще е още по-голяма ненаситност, тъй като тялото ще Ви подсказва да се натъпчете поради загубата на енергия. Резултатът е че следващото Ви ядене ще е прекомерно и в крайна сметка ще натрупате повече тегло отколкото преди да пропуснете яденето си. Освен това метаболизма намалява с цел консервирането на достъпната енергия, което ще доведе до превръщане на тялото Ви в лениво и бездейно

. 4. Консервантите са вредни

 Не всички, някои като нитратите и нитритите, които се използват в обработваните меса, помагат в защитата от смъртоносната бактерия Clostridium botulinum. Консервантите, използвани в зърнените закуски, помагат за спирането растежа на някои потенциални карциногени, които в противен случай биха довели до рак на стомаха. Съществуват и консерванти, които наистина вредят, но генерален извод не може да се прави.

5. Похапването между основните хранения влияе лошо на стомаха

Това е много далеч от истината. По-добре е да хапнете 4-5 по-малки порции, отколкото 3 големи. Похапването държи тялото пълно с енергия през целия ден, а хранителната система не се натоварва. Освен това по този начин се предпазваме и от преяждане.

6. Маргаринът е по-добър от маслото

Точно обратното. Маргаринът съдържа вредни мазнини, водещи до проблеми със сърцето. Затова маслото винаги е предпочитано, но в по-ограничени количества.

7. За да отслабнете, станете вегетарианци.

Категорично не. Много вегетариански диети, особено тези базиращи се на сирена, ядки и сладкиши, са доста калорични и водещи даже до качване на кила. Митът, че похапването на зелени храни води задължително до стройно тяло е просто твърдение без покритие.

8. Най-добрата диета е тази, която не съдържа никакви мазнини

Това е не само невъзможно, но и много нездравословно. Всяко тяло се нуждае от мазнини, значение има само количеството им. Те са носители на важни витамини като E, D, K и Х, които допринасят за здравина на клетките, здравословно функциониране на мозъка и контролират потока на някои хормони.

9. Студената вода или сладолед водят до болки в гърлото при студено време.

Грешно. Докторите по цял свят са на мнение, че болките в гърлото се дължат на микроби, вируси и бактерии, а не на студените храни и напитки.

10. Никога не комбинирайте млечни продукти с риба

Ако това беше вярно, някои от най-добрите рибни рецепти биха били отровни. Най-лошото, което може да се получи е форма на хранително натравяне, но това се случва само при тези, които не могат да преработят едновременно животинските протеини и лактозата.

11. Никакви студени напитки след престой на топло

Това се обяснява с промяната на температурата, но тъй като научно доказателство липсва, може би става въпрос просто за идеи от времето на бабите ни, които продължаваме да следваме.

 

Публикувано на Здравословно хранене.. Запазване в отметки на връзката.