ОБРАБОТКА НА ДЪРВЕСИНА С ЕСТЕСТВЕНИ МАТЕРИАЛИ – Полиращи вещества и пигменти.

Бимсово брашно

Бимсовото брашно е чист силикатен прозрачен фин бял полиращ прах. Използва се за шлифовка между нанасянето на отделните слоеве лак (например при шеллакови политури), както и като средство за запълване на порите (приема цвета на шеллака).  При шлайфане  се размесва  с вода или парафиново масло.

 Трипелов прах

Произвежда се от северноафрикански седиментен камък (състоящ се от опал и кварц) смлян на фин полиращ прах за завършващи политури. Използва се и за производството на полиращи пасти и масла за полирането на метали, камъни, рог, кост, седеф и други. Трипел-а е доста по фин от бимсовото брашно, но при разтваряне не е прозрачен.

Боракс

Естествена, неотровна сол без аромат. Използва се за керамични глазури, във воден разтвор за подсилване на текстили и като натурално средство предпазващо дървесината от бактерии, гъбички,насекоми, мухъл. За целта боракса се прилага във вид на воден разтвор.

Рецепта:

80гр. Боракс на 1 литър вода

Казеинов прах (казеин)

Използва се разтворен във вода заедно с цветни пигменти за производството на бои.

За грундиране на платна за рисуване и при получаването на лепила се използва казеинов прах примесен с алкално вещество (боракс). Сместа е сравнително водоустойчива. При добавянето и на пречистена креда, на която тежките и груби частици са премахнати чрез центруфугиране и седиментация се получават бои с копринен блясък.

Рецепта за основа (боракс-казеинова лепилка с натурални пигменти):

160гр. казеинов прах се поставят за 12 часа в 0,5 литра студена вода да набъбне. 60гр боракс се разтварят чрез бъркане в 0,5 литра топла вода и след това двата разтвора се смесват един с друг чрез разбъркване. Оставя се няколко часа да престои. Така получената основа да се използва в рамките на 1-2 дни.

Корен – Алкана (lat. Alkanna tinctoria)

 В България е известно под името Айважива.

Много ефективно пигментно растение съдържащо тъмно червеният до червено-лилав пигмент алканин. Използва се кората на корена.

Свойства:

Пигмента на корена-алкана се разтваря прекрасно в олио (масла) и алкохол и се свързва силно към всички органични материи – коприна, памук, кожа(материал), дърво, коса, човешка кожа. Поради тази причина усилено се използва като пигмент(най-често под формата на алкохолна тинктура) при направата на маслени лакове.

Екстрахирането на пигмента става по следният начин:

Настърганият корен се поставя за няколко дни в етилов алкохол(10-20gr. стърготини на 100мл. алкохол) като сместа постоянно се разбърква и накрая се филтрира.

Така извлеченият пигмент  (алкохолна тинктура) се прибавя към лаковете.

Друг метод за добиване на пигмента е директното "изваряване" на корена (настърган) в ленено масло. За целта се слагат стърготините в една торбичка от лен (плат) и торбичката се потапя в горещото ленено масло (водна баня, не повече от 80° температура на маслото). Интензитета на цвета на полученото масло зависи от времетраенето на престоя на корена в него, температурата на маслото и честотата на разбъркването.

Оцветените с корен от алкана дървесини (особено светлите) приемат силно подчертаване на шарката в червен оттенък , като цветът не избледнява с времето.

Бензое

Смола добивана от сиамско Щираксово дърво чрез нанасяне на прорези по кората и събиране на отделената смола.

Свойства и приложение:

Бензое е ароматна смола със средна плътност, с характерен приятен, подобен на ванилия аромат. Бензоето влиза в състава на различни масла и мехлеми за тяло, ароматни пръчици, както и в състава парфюма Шанел N 5.

Притежава противовъзпалителен и антибактериаленл ефект.

За приложението му в лакове се извлича бензоена тинктура в етилов алкохол (40гр. бензое на 100гр алкохол),  след което тинктура се филтрира и  се прибавя към лаковете. Ефектът се изразява в подобряване на нанасяемоста на лака и придаването на приятен аромат.

Чистата тинктура може да се използва и като гланцираща, покривна политура при шеллакови покрития (нанася се много тънко).

Да се прави пробно третиране със забърканите лакове върху парче дърво за да се види резултата преди обработване на същинският детайл.

Публикувано на Хоби. Запазване в отметки на връзката.

2 Responses to ОБРАБОТКА НА ДЪРВЕСИНА С ЕСТЕСТВЕНИ МАТЕРИАЛИ – Полиращи вещества и пигменти.

  1. Иван каза:

    цитат на Dejmos :Позната ми е тази статия, интересни неща има в нея.Но има един проблем – на нас ни е трудно да се сдобием с простото ленено масло, какво остава за тия екзотични намериали от статията…

  2. Иван каза:

    Иво, не е точно така. Всичко необходимо за обработка на приклад го има и при желание не е трудно да се набави. От материалите в статията трудно би намерил тунгово, портокалово и камелиево масло. Те обаче за нашите цели не са необходими.Точно ленено масло да не може да намери човек, при положение , че една година вървя рекламата по телевизията и го има във всяка аптека. И то точно това шведското.Пак от аптеката може да се купи и 98% спирт.Шеллак , може да се купи от магазини, които предлагат материали за дърводелските фирми. Може да се потърси и в задругите на майсторите.Пчелен восък и прополис продават пчеларите по пазарите.Полиращите прахове като бимсовото брашно и трипеловият прах, нас не ни касаят, защото ние гоним по-скоро матови, отколкото бляскави повърхности. Така също и бензоето не ни касае.Боракс за дезинфекция и предпазване на дървото от вредители ( дървояди ), може да вземеш от всеки заварчик, работещ с оксижен. Използва се като защитен флюс при запояване с цветни метали и се продава в техническите магазини за заваръчна техника.Казеин не е необходим за нашите цели, но него дори сам може да си направиш.Достатъчно е да пресечеш прясно мляко със сярна киселина и леко да го загрееш. Получената „извара” да изсушиш и вече имаш казеин.Корен от Айжива продават билкарите по пазарите. Едва ли е необходим обаче при наличие на голямо разнообразие от байцове и на водна и на спиртна основа на пазара. Ако обаче непременно искаш да си направиш собствен байц, това може да стане и от люспи на лук или от орехови черупки и от кората на зелените орехи, като се приготвят спиртни настойки или се варят във вода, а после голямото количество вода се изпарява за да получиш желаната концентрация и цвят. Може да вариш и в ленено масло, но тогава получаваш оцветено ленено масло. Нещо като две в едно. Като лазурните лакове. При ползване на „лазурни лакове”, е трудно после да посветлиш дървесината, ако резултатът не ти хареса.

Коментарите са изключени.