ИЗБОР НА АКУМУЛАТОР – ПРОБЛЕМИ.

       

Когато свършат топлите есенни дни и температурите започнат да падат, тогава акумулаторите на „преклонна” възраст, ни напомнят за себе си и си задаваме въпроса : А бе , аз кога го купих тоя акумулатор?

Стана ли време да го сменям?!

Тогава заставаме пред дилемата … изборът.

Какъв, откъде, за колко пари и защо този а не онзи?

Ще се опитам да внеса малко яснота по въпроса , за да Ви помогна в избора, а и в решението на някои проблеми.

 

       ВСИЧКО което трябва да знаете, че и отгоре.

 

Капацитет, стартов ток, вид (обслужваем, необслужваем, малкообслужваем, сух), модели, марки и диагностични параметри:

КАПАЦИТЕТ е това, което пише на етикета и се измерва в амперчасове (А.ч, Ah):
На бензинови автомобили с по-малки двигатели, ще работи всичко от 40 до 75А.ч.

Подробности:
Долната граница на капацитета се определя от:
– възможността да останем една нощ с включени габарити и те да светят до сутринта. Ако не сме прекалили с лампичките по пръскалките и на други места, минимумът е 35 А.ч. Ако всичките габарити са диодни, тогава ще ни стигнат и 15 А.ч.
– възможността да запалим изправен двигател в най-студеното възможно време (примерно -18 градуса) с празен карбуратор. За бензинови двигатели 1.1 – 1.6 с нормални масла (15W40) и без много тунинг необходимият капацитет е между 10 и 20 А.ч
– възможността да пътуваме около 3 часа с повреден алтернатор през нощта. За тази цел трябват около 45 А.ч
С отчитане на стареенето на батерията през гаранционния срок и с известен резерв, в завода поставят батерии 55А.ч (62 на по-старите ) и препоръчват подмяната им с такива.
Горната граница на капацитета се определя от:
– парите в джоба и други парични съображения
– мястото в коша на двигателя
– общата маса на автомобила (ако ще се състезаваме – 1-2 кг може да са важни)
Какъв капацитет акумулатор е най-добре да използваме?

ОТГОВОР: НАЙ-ГОЛЕМИЯТ, КОЙТО ПАСВА НА МЯСТОТО!
Големият акумулатор е приятел на шофьора. Той позволява:
– по-дълго оставяне/забравяне на включени ел. консуматори в спрян автомобил
– пускане в ход на не-съвсем-изправен двигател, с много опити
– по-дълго пътуване с повреден алтернатор
– по-дълга експлоатация на дадената батерия (непропорционално – ако на дадената кола 55А.ч живее 2години, 75А.ч като нищо ще живее 3.5-4години.)
– по-голям толеранс към неизправностите на ел. инсталацията (неточно зарядно напрежение, големи контактни съпротивления в клемите поради окисление)
– да оказваме помощ при запалването на други автомобили
Гаражни легенди:

– Големият акумулатор няма да се зарежда достатъчно от наличния алтернатор – НЕВЯРНО!  Изправен алтернатор зарежда еднакво добре батерии със всякакъв капацитет. По-големите се зареждат по-бавно, но и също толкова по-бавно се изтощават от консуматорите, така че при нормална експлоатация е все едно.
– Големият акумулатор претоварва алтернатора, стартера или нещо друго – НЕВЯРНО!  Единственото, за което наистина допринася, е възможността да изгорим стартера с по-продължително въртене на неизправен двигател без необходимите паузи между опитите.

СТАРТОВ ТОК:

Цялата дискусия около стартовия ток  е гаражна легенда. За бензиновите двигатели един акумулатор, подбран по горните правила, има груб излишък по стартов ток – между 3 и 5 пъти. При стареенето на батерията, максималният стартов ток намалява пропорционално на капацитета, така че и на старата батерия не ни е той белята.

ВИДОВЕ:

Обслужваеми – най-евтини. Тези батерии имат течен електролит, капачки, които лесно се вадят и вървят със задължението да се наглеждат за ниво на електролита. Имат относително бърза загуба на вода при интензивна употреба на автомобила и относително бърз саморазряд (около 15-30% за месец, като са нови. ). Забележимо отделят взривоопасни газове даже и както си седят, затова съхраняването им в затворени помещения не е мъдро. Единственото им предимство е, че ако изгубят вода от презаряд, тя може да им се долее. Изискването водата да е чиста не е майтап – ползва се дестилирана вода, само в пластмасови или стъклени съдове, промити предварително с дестилирана вода. Като им се долее веднъж вода от чешмата, саморазрядът става около 30% на

ден. Контактът на водата или електролита с желязо води същия ефект като от чешмяната вода.
Малкообслужваеми – по-скъпи с около 10%. Тези имат сгъстен електролит (течен, но с по-голям вискозитет), капачките пак лесно се отварят, но производителите са се постарали да сведат загубата на вода до степен да е достатъчна една проверка на 6 месеца. Саморазрядът е по-малък – примерно 5-7% месечно. След първото доливане на вода трябва да се смятат за обслужваеми (виж по-горе) и да се проверяват по-често.
Необслужваеми – още 10% по-скъпи. Също като малкообслужваемите, но със самочувствието, че не им е нужна проверка на нивото през целият гаранционен срок. Затова са със залепени капачки и нямат индикатори за ниво. Някои марки имат „оченце“, което показва с цвета си степента на зареждане и износване. Саморазрядът е пренебрежим – примерно 1% месечно. Доливането на вода е невъзможно без счупване или отлепяне на капака, за повечето модели, затова старателно трябва да се пазят от презаряд. Не бива да се зареждат с устройства без ограничител на напрежението.
Сухи/Херметични – яки, корави цени, 2-4 пъти по-високи от другите. Електролитът е сгъстен до състояние на гел и захванат в текстилна матрица между електродите. Пластмасовият корпус е херметичен, с предпазен клапан, който се отваря само при опасно налягане на газовете вътре. Допустима е експлоатация в произволно положение в пространството – прави, наклонени, обърнати. При нормална експлоатация не отделят взривоопасни газове, саморазрядът се движи в широки граници – 1-15% месечно, зависи от модел, марка и късмет. Вода няма къде да се долива – ако се допусне да бъде изгубена при презаряд, батерията се бракува. Имат високи изисквания към устройството, което ги зарежда. Стандартен алтернатор не покрива тези изисквания! Употребата им в автомобилите се ограничава до по-скъпите алармени системи, машините с много висока проходимост и ултра скъпите имиджови автомобили.
Тук работата е проста – купувате, каквото ви хареса (без сухите) и се съобразявате с особеностите.
МОДЕЛИ И МАРКИ: 

Променливото качество от времето на социализма вече го няма. Като са нови, всичките работят. Ако ел. инсталацията е изрядна (напрежение в тесни рамки 14.0-14.1, двигателят запалва лесно, утечка под 50 милиампера) всичките изкарват поне двойно гаранционния си срок. Уцелването на калпава батерия е по-скоро рядко явление в последните 5-7 години – това са думи на човек, набрал впечатления от поддръжка на автомобили и МНОГО UPS-и с автомобилни батерии. В частност, МОНБАТ – от около 80 батерии с различен капацитет – нито една незадоволителна за последните 5 години. От друга страна, не е изследвано как се държат при нарушение на условията. От трета страна, няма батерия която да прощава системен презаряд или зимуване изтощена.
Има много лоши впечатления от батериите, които идват от завода сухи и ги пълнят с електролит в работилници.
Заключение: марките и моделите имат второстепенно значение. Търсете заводски заредени батерии, не много стари (макс. 4 месеца от производството) и няма

да съжалявате.
ДИАГНОСТИКА:
Забравете за прибора за измерване на плътност, освен за по-старите обслужваеми батерии. Нищо няма да познаете по него на по-новите.
Капачки покрити с кафяв налеп отвътре = системно презареждане или батерията е доста стара (5+ години).
Напрежение на изключена от всичко и преседяла 1-2 часа батерия:
12.8-13.0 волта = напълно заредена,
12.1-12.3 = напълно изтощена,
под 12 волта – опасно изтощена, в това състояние се разрушават за няколко дни напълно.
Напрежение на зареждане (правят се две измервания: с включени и с изключени фарове, и двете при поне 2000 об/мин на двигателя): трябва да е 13.8-14.2 волта. По-старите батерии толерираха по-големи отклонения, но съременните – не. Ако напрежението е по-ниско, попътувайте 20-30 минути и пак измерете – може батерията да е изтощена от преди това. Ако все пак е по-ниско, или пък по-високо, намерете и отстранете причината.
Ток на утечка – изгасен двигател и всякакви консуматори, мери се, като се откачи отрицателната клема и се свърже амперметър между нея и извода на акумулатора: до 50 милиампера – добре, над 50 – лошо, обичайните виновници са аларма и музика.

 Стандартните релета за зареждане (електронни) по спецификация могат да стабилизират на нива от 13,8 до 14,6. Ако се случи да сте в долна или горна граница трябва да проверите дали това не се отразява зле на вашия акумулатор (системно недозареждане или презареждане). Съответно ако колата се експлоатира на по-къси пробези, по-добре би било да толерираме горната граница на поддържаното напрежение и обратното.

Нещо важно…на незаредена електролитна батерия нивото на електролита спада. Не доливайте вода на незаредена батерия. Има опасност при зареждане тя да изкипи. Разликата в нивата достига до към 1 сантиметър. Долива се когато е частично заредена, прави се малка пауза в зареждането от порядъка на час примерно и после зареждането продължава.

избор:   Тук  вече става сложно. Колкото хора, толкова мнения.

Кой каквото си е купил, това хвали.

Въпросът е  с колко пари си се навил да се разделиш?  Аргументи от вида – по-добре да си купя евтин и след две-три години да го хвърля и после още един и така 4-5 години  ще карам без проблеми. Да, ама не  е точно така. Ако човек погледне реално, колкото и евтин да е един акумулатор, той пак ще е 100+ лв.

Мнозина ще препоръчат: BOSCH SILVER, друг VARTA. 

Трети ще кажат –  AC Delco, Topla или Exide, всичко останало е компромис.

Аз лично съм заложил на американската фирма  EXIDE TECHNOLOGIES. 

Когато в края на есента ми се наложи да подменя старият акумулатор с нов, логично си зададох въпроса кога съм монтирал старият. Оказа се, ч 86 месеца, той ми е служил вярно. Това са 7 години и два месеца и това беше най-евтиният модел на Exide, който бях купил от МЕТРО.

EXIDE TECHNOLOGIES е един от най-големите световни производители на оловни акумулатори. Te доставят до автомобилните производители и вторичният пазар в Северна Америка, Азия, Африка и Европа.

Продуктите на EXIDE Technologies се използват за първоначално вграждане в автомобилостроенето на следните марки: BMW, CHRYSLER, CITROEN, FIAT, FORD, GM, JOHN DEERE, HONDA, MACK, MAZDA, MERCEDES-BENZ, MITSUBISHI, NEOPLAN, NISAN, PEUGEOT, PORSCHE, RENAULT, TOYOTA, VOLKSWAGEN.

Има 14 производствени завода по целия свят, EXIDE задоволява непосредствените нужди едновременно на производителите и на  вторичния пазар. 7 завода са разположени стратегически в Европа, като 2 са напълно оборудвани за производството на уникални технологии в акумулаторните батерии, като GEL и MAXXIMA.

EXIDE заема:

31.4% от световния пазар на оловни акумулатори.

63% автомобили, 37 % индустриални инсталации.

44% продажби в Северна Америка и Азия, 52% Европа, 4% останалите страни.

50 милиона продадени акумулатори (2004 г.)

2.4 милиарда приходи (USD)

16 милиона работна ръка.

Акумулаторите EXIDE са сертифицирани за вторично вграждане за всички марки автомобили продавани в България, внесени от официалните вносители или внесени от независими търговци легално в страната.

Продуктовата гама за леки автомобили и бусове включва:

 

 

 

 

 

 

 

 

Акумулатори за леки коли и бусове

 

 

 

 

 

 

 

Exide
Premium

 

Exide
Japan

 

 

 

 

 

 

 

Exide
Excell

 

Exide
Maxxima

 

 

 

 

 

 

 

Exide
Gel

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Можете да изберете подходящ размер, разположение на клемите и цена:  http://www.didi94.com/price/price_exide.pdf

 

 

 

 

Публикувано на Автомобили. Запазване в отметки на връзката.